Moods Lifestyle
Travel

Whitsundays in Queensland, Australië

Tijdens onze reis in Australië reden we van Cairns in het noorden van Queensland naar Brisbane in het zuiden van dezelfde staat. Daarvoor hadden we net vijf weken rondgereden in het westen en noorden van Australië en we moesten daardoor ook echt even wennen aan de veel drukkere oostkust. Ondanks de drukte (vergeleken met het westen van Australië is het echt een groot verschil!) zijn er aan de kust van Queensland genoeg mooie plekjes te vinden. Eén van de mooiste plekjes is de Whitsundays.

Whitsundays in Queensland

De Whitsundays is een waar paradijs! Het bestaat uit meer dan zeventig eilanden omgeven door prachtige koraalriffen. Er zijn een aantal grotere eilanden zoals het Whitsunday Island, Hamilton Island, Long Island en Hook Island. Daarnaast zijn er nog tientallen grotere en kleinere onbewoonde eilandjes. Het Great Barrier Reef vormt een natuurlijke grens tussen Stille Oceaan en de eilanden. Hierdoor is dit gedeelte van de zee vrijwel altijd heel rustig. Het is daardoor een perfect gebied om te zeilen.

Walvis met jong.

Airlie Beach is het ideale uitvalspunt voor een bezoek aan de eilanden. Het is een bekende plaats en staat bekend om de vele mogelijkheden voor watersport, excursies naar de eilanden en er zijn veel uitgaansgelegenheden. De plaats trekt dan ook vrij veel jongeren aan, maar ook genoeg ouderen die vanuit hier op pad gaan met één van de vele zeilschepen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn echte partyboten voor jongeren/backpackers, maar ook hele luxe zeilschepen inclusief bediening!

Ook kun je verschillende dagtochten maken naar de Whitsundays. Wij waren er maar één dag en hebben gekozen voor een dagtocht naar het strand van Whitehaven Beach, Hill Inlet en daarna gingen we snorkelen in het heldere water van Mantaray Bay. We vertrokken met een boot richting Hill Inlet. Eerst een flink stuk varen en onderweg zagen we een walvismoeder met jong, een geweldige ervaring! Daarna ging het anker uit en werden we met een klein bootje op een strandje afgezet. Vanaf hier wandelden we een stuk over het eiland richting het uitzichtpunt. Zonnebrillen op, want het witte strand en de felle kleuren schitteren je tegemoet. Je kijkt uit over Whitehaven Beach en Hill Inlet met schitterende witte, groene en blauwe kleuren. Het is bijna onwerkelijk zo mooi! We bleven hier zo lang mogelijk om de omgeving goed in ons op te nemen.

Uitzicht Hill Inlet.

Daarna hadden we twee uurtjes de tijd om even heerlijk te vertoeven op het witte poederzand. Het voelde echt aan alsof je door wit poedersuiker aan het wandelen was! Prachtig! We hadden nog veel langer willen genieten van deze plek, maar we moesten weer terug naar de boot. We gingen hierna snorkelen in Mantaray Bay. Een schitterende baai met rotsblokken en prachtige groene bomen en struiken. Het water in deze baai was enorm helder en er waren superveel vissen. Het water was wat aan de frisse kant, maar we kregen wetsuits aan en dat maakte het al een stuk meer comfortabel. We hebben heel veel visjes geteld en verschillende soorten koraal gezien.

Snorkelen bij Mantaray Bay

Onderwaterwereld.

Visjes, visjes en nog meer visjes.

Op de terugweg ging de motor van onze boot stuk en hierdoor kwamen we wat later op de avond terug in Airlie Beach dan de bedoeling was. Dit vonden wij echter totaal niet vervelend, want de zee was rustig en we hadden een fijn uitzicht op de fraaie omgeving met alle eilandjes. In plaats van overnachten in een hotel in Airlie Beach kun je er ook voor kiezen om te verblijven op één van de luxe resorts op Hamilton Island, Daydream Island of Hayman Island. Wil je meer weten over de overnachtingsmogelijkheden of de bezienswaardigheden? Neem dan eens een kijkje op deze website.

De Whitsundays is een beschermd gebied en er leven meer dan duizend verschillende vissoorten en meer dan 250 soorten koraal. Mochten wij ooit nog een keer teruggaan naar deze plek dan zouden we wel een wat langere (meerdaagse) excursie willen doen. Het is een fantastisch mooi gebied met schitterende natuur en veel wildlife!

Zie jij jezelf al liggen op zo’n wit strand of zwemmen in deze heldere en prachtige zee?

You Might Also Like...

6 Comments

Rowan - sillysis.nl
    2 maart 2016 at 19:32

Bij de foto’s van Hill Ilnet viel mijn mond wel even open hoor. Wat mooi!!!

2 maart 2016 at 19:39

Dank je wel Rowan, Hill Inlet is echt een paradijsje!

Rowan
    16 januari 2016 at 22:14

Wauw! Mooie foto’s van een prachtig stukje natuur! Ik zie mijzelf hier echt wel liggen en zwemmen hoor!

16 januari 2016 at 22:33

Hoi Rowan, dank voor je reactie! Ja hè? Ik zou ook zo weer terug gaan, het is echt onbeschrijflijk mooi!

Narelle | wegvanhetnoorden.nl
    14 januari 2016 at 15:13

Ziet er prachtig uit, voor de foto van Hill Inlet!

16 januari 2016 at 22:32

Thanks Narelle! Het is echt een paradijsje!