Moods Lifestyle
Travel

Whaleshark Adventure Ningaloo Reef

Gastblog: Dit artikel is geschreven door Raymond

Tijdens onze vakantie van twee maanden door Australië heb ik een geweldige indrukwekkende excursie gedaan: Whaleshark Adventure, snorkelen met walvishaaien en duiken in het Ningaloo Reef. Als een geluk bij een ongeluk, mocht ik zelfs twee keer mee op de excursie!

In Western Australia verbleven we vijf nachten in het plaatsje Exmouth. Vanaf deze plaats kun je niet alleen het Cape Range National Park ontdekken, maar ook het prachtige Ningaloo Reef.

Ningaloo Reef

Blik op de kust vanaf de boot

Poging nummer 1: stormachtig…

’s Ochtends werd ik opgehaald bij het bezoekerscentrum en vertrokken we met de goudkleurige boot “Darling Isabelle” van Ningaloo Reef Dreaming richting de open oceaan. Na een uur varen waren we aangekomen bij de duiklocatie bij het rif, maar het begon al aardig te waaien. De golven waren inmiddels drie meter hoog en de boot schommelde ook al behoorlijk!

De boot van Ningaloo Reef Dreaming

Onder water was het gelukkig rustiger. Langs het rif zijn we langzaam de diepte ingedoken tot ongeveer 15 meter diepte. Wat een geweldige ervaring, het water was enorm helder en ongeveer 26 graden. Het leek wel of ik in een tropisch aquarium zwom, zo veel verschillende tropische vissen. Indrukwekkend ook om grote zeeschildpadden te zien zwemmen tussen de rotsen en een reuzenmanta met een spanbreedte van ongeveer drie meter!

Veel visjes onder water tijdens het duiken

Boven water gingen we weer op zoek naar walvishaaien, maar dat was geen succes. Bij het derde signaal van het vliegtuigje dat de walvishaaien van boven spot, gingen we het water in. Maar helaas was de walvishaai al naar de diepte verdwenen. En toen ging het mis: bij het op de boot klimmen raakte een man gewond aan zijn hoofd en werd de tocht afgeblazen.

Poging nummer 2: oei, dat is dichtbij…

Gelukkig hadden we een extra nacht op de camping in Exmouth geboekt, want Ningaloo Reef Dreaming had een garantie: als tijdens de excursie niet gesnorkeld kon worden met walvishaaien, mag je nog een keertje! Dus dat was een geluk bij een ongeluk!

Na ongeveer een uur varen begon de eerste duik, waarbij we tot ongeveer 17 meter diepte gingen. Verder was het een kleine groep met ongeveer 12 man, dus lekker rustig onder water en alle tijd om al het moois onder water te bewonderen. De duiktocht was nog indrukwekkender dan de vorige. Ik heb ongeveer tien zeeschildpadden gezien. Drie verschillende soorten: Loggerhead, Greenturtle en Hawksbill en nog spannender… een haai van bijna twee meter! Ik zwom voorop met de duikgids en zag hem als eerste. Prachtig gezicht om een witpuntrifhaai door het rif te zien zwemmen op 12 meter diepte!

Na lekkere hapjes aan boord begon de speurtocht naar de walvishaaien. Eerst zagen we nog een bultrugwalvis, maar daar kwamen we niet voor (niet minder indrukwekkend!). Even later volgde een “whaleshark warning”, dus met een groepje het water in. Helaas zag ik alleen net nog de staart van de walvishaai toen hij weg zwom. De tweede poging was spannender en succesvol! Ik had alleen de gids niet helemaal goed begrepen. Ik sprong het water in en ging op zoek naar de gids, maar in plaats van de gids zwom opeens een grote walvishaai op mij af.

Oei, dat is dichtbij….

Mijn eerste gedachte was: “snel een foto maken”, maar zag vervolgens alleen stippen op het schermpje. Oei, dat was wel erg dichtbij! De walvishaai was op ongeveer één meter afstand, terwijl je eigenlijk minimaal drie meter afstand moet houden (zelfs vier meter vanaf de staart, daar wil je namelijk niet door geraakt worden). Terug aan boord kreeg ik een waarschuwing van de gidsen, maar ik kon er toch ook niets aan doen dat het beest op mij af kwam zwemmen?

De derde keer hadden we meer geluk, we konden bijna een uur met de walvishaai snorkelen. Er waren twee groepjes, dus ik heb zelf ongeveer een half uur gesnorkeld met de walvishaai. Het was echt heel spectaculair, een ervaring om nooit te vergeten. En het werd gefilmd, dus ik heb de dvd nog om terug te kijken! Hieronder nog drie foto’s van de walvishaai die ik heb gemaakt met onze onderwatercamera.

Ningaloo Reef

We konden ongeveer een half uur snorkelen naast deze prachtige walvishaai

Wat een prachtig dier!

Uiteindelijk zwom de walvishaai van ons weg, wat een bijzondere ervaring

Dank je wel Raymond voor deze leuke bijdrage. Het lijkt mij ook heel erg bijzonder om mee te maken!

Wie van jullie heeft er ook wel eens met walvishaaien gezwommen? Zo nee, zou jij het durven?