Moods Lifestyle
Travel

Picture Story: Het verhaal van Jandamarra bij Tunnel Creek

Tijdens het reizen maken we altijd enorm veel foto’s. In de nieuwe serie “Picture Story” kies ik één van de vele reisfoto’s uit en vertel ik het verhaal achter de foto.

De foto van vandaag

Tunnel Creek

Wat zie je op de foto?

Een ingang van een grot met rotsen, water en bomen.

Waar is de foto gemaakt?

De foto is gemaakt aan het einde van de grot bij Tunnel Creek in de Kimberleys in het noordwesten van Australië.

Het verhaal achter de foto

Eén van de excursies die wij tijdens onze reis door Australië maakten is de excursie naar Windjana Gorge en Tunnel Creek. Om bij deze plekken te komen moesten we eerst met een busje 45 kilometer vanaf Fitzroy Crossing over de Great Northern Hightway rijden. Daarna namen we een afslag en reden we over onverharde wegen verder. Door de onverharde wegen werden we flink door elkaar geschud! Na het bezoek aan de mooie Windjana Gorge waar een heleboel zoetwaterkrokodillen rondzwommen reden we verder naar Tunnel Creek.

Onderweg naar Tunnel Creek vertelde onze gids het verhaal van Jandamarra. Jandamarra is een Aboriginal die geleefd heeft aan het einde van de 19e eeuw. Hij was goed bevriend met een Engelse agent genaamd Richardson. Jandamarra hielp hem in dit ruige gebied om criminelen te vangen. Deze criminelen waren vooral leden van zijn eigen stam. Na vele jaren wist een oude wijze Aboriginal Jandamarra ervan te overtuigen de gevangen stamleden te bevrijden. Hiervoor moest hij wel zijn vriend Richardson doodschieten. Daarna volgde een jacht op Jandamarra die enkele jaren duurde. Hij wist namelijk steeds te ontsnappen en verstopte zich in het enorme en ruige gebied van de Kimberleys. Ondertussen werd hij een legende onder de Aboriginals. Na een paar jaar werd er een Aboriginal uit een ander gebied ingeschakeld om Jandamarra te vinden. Uiteindelijk is dit gelukt en Jandamarra is gedood bij de grot van Tunnel Creek.

Vlakbij Tunnel Creek kwamen we langs de oude gevangenis waar de stamleden van Jandamarra gevangen werden gehouden en waar hij zijn vriend Richardson heeft doodgeschoten om zijn stamleden weer te bevrijden. Het is inmiddels een ruïne waar enkel nog wat muurtjes van overeind staan.

Tunnel Creek is een grot waarbij je af en toe door water moet lopen. Het water kwam bij ons ongeveer tot onze knieën. Ook heb je een goede zaklamp nodig, omdat het erg donker is in de grot. In het midden is een licht stuk, omdat er een gedeelte van de rots is ingestort waardoor het zonlicht naar binnen kan schijnen. In de grot is ook een plek waar bronwater uit de rotswand komt. Onze gids wilde ons hier van laten drinken, maar we kwamen er al snel achter dat er een zoetwaterkrokodil onder water lag vlakbij de bron. Dit hebben we dus maar even overgeslagen!  Je klautert door het water en over de rotsen naar de andere kant waar ook een uitgang is. Hier hebben we even gezeten en wat gedronken. Daarna zijn we weer via de grot teruggelopen en teruggereden naar de camping.

Het was een mooie excursie en vooral het verhaal over Jandamarra maakte het extra bijzonder!

You Might Also Like...

3 Comments

ivonne
    30 november 2015 at 14:00

Wij waren hier een paar weken na de regentijd en mochten er nog niet in omdat er nog op salties gecontroleerd moest worden. Best wel jammer natuurlijk maar gelukkig was er nog meer dan genoeg ander moois te zien in de regio!

Narelle | wegvanhetnoorden.nl
    30 november 2015 at 11:01

Leuk, dit foto-idee! Klinkt als een mooie excursie, bijzonder verhaal.

Patricia
      30 november 2015 at 12:03

Dank je wel! En het was inderdaad een erg mooie excursie in een nog mooier gebied 🙂