Moods Lifestyle
Christchurch kathedraal
Travel

Picture Story: Christchurch kathedraal

Tijdens het reizen maken we altijd enorm veel foto’s. In de serie “Picture Story” kies ik één van de vele reisfoto’s uit en vertel ik het verhaal achter de foto.

Wat zie je op de foto?

Een gedeelte van een plein met een prachtige grote kathedraal. Op de trappen zit ik (goed kijken, ik heb een bruine broek aan!) even uit te rusten.

Waar is de foto gemaakt?

Deze foto is gemaakt in Christchurch op het Zuidereiland in Nieuw-Zeeland.

Het verhaal achter de foto

Vandaag een keer een foto uit de oude doos! Deze foto komt uit het jaar 2002. Destijds hadden we nog een hele simpele digitale camera, dus de foto is niet zo scherp. Dat jaar zijn we getrouwd en gingen we een paar weken op huwelijksreis naar het prachtige Nieuw-Zeeland. Eerst bezochten we het Noordereiland en we verbleven daar ook een paar nachten bij mijn tante in huis in Napier, een leuk stadje met veel art deco gebouwen.

Met de boot over naar het Zuidereiland waar we ook weer een schitterende route reden. Bergen, watervallen, gletsers, meren, regenwoud en nog veel meer. Wat een landschap! We hadden een paar overnachtingen gehad vlakbij Mount Cook waar we ook een leuke wandeling hadden gemaakt naar een gletsjermeer. Met de auto gingen we op pad naar onze laatste twee overnachtingen van onze reis.

Onderweg naar Christchurch reden we een hele tijd achter een wagen die voor ons nét iets te langzaam reed. Na een hele poos achter de wagen te sukkelen besloot Raymond om de wagen toch maar in te halen. Op de weg stonden gele strepen. Bij één streep mocht je inhalen, bij een dubbele streep mocht dat niet. Terwijl we (bij een enkele streep) aan het inhalen waren ging die wagen opeens weer harder rijden. Hierdoor moesten wij weer sneller rijden en duurde het langer om het in te halen waardoor we uiteindelijk dus net over de dubbele gele streep gingen. Nog geen vijf tellen later hoorden we sirenes van een politiewagen!

We werden aan de kant gezet en kregen een bekeuring voor het te hard rijden en het passeren van de dubbele gele streep. Volgens meneer agent een “Big NoNo”. Wij de situatie uitgelegd, maar volgens hem hadden we gas terug moeten nemen en weer achter de wagen moeten gaan rijden. Ja, had misschien handiger geweest, maar dan hadden we wéér achter die langzame bak gereden. Meneer agent vroeg om onze paspoorten. We lieten deze zien en toen zag hij dat Raymond de dag erna jarig was. We kregen toen alvast een cadeautje van hem. Eén bekeuring liet hij vervallen. De andere (was gelukkig maar een paar tientjes) moesten we betalen bij de bank in Christchurch. Dat scheelde toch weer!

De dag erna liepen we vanaf ons hotel door een park naar het centrum van de stad. Daar gingen we natuurlijk als eerste op zoek naar de bank en hebben we netjes onze boete voldaan. Hierna liepen we naar het grote plein voor de kathedraal. We hebben hier heerlijk een tijd gezeten op de trappen en ondertussen wat te eten gehaald bij één van de vele eetstalletjes. Christchurch was een geweldige stad met een compact centrum, mooie parken en een fraaie botanische tuin. Ook kun je een tochtje maken over de Avon rivier. Helaas zijn door aardbevingen in 2010 en 2011 heel veel gebouwen ingestort. Ook de kathedraal van Christchurch was door de aardbeving in 2011 gedeeltelijk ingestort. Op dit moment zijn ze nog steeds bezig om de kathedraal weer te herstellen/opnieuw op te bouwen. Nog steeds als je in Christchurch rondloopt zie je veel beschadigde gebouwen van de aardbevingen.

You Might Also Like...

1 Comment

Marcella
    9 april 2016 at 22:51

Ik was in 2014 in Christchurch, een totaal ander plaatje dan dit! Zelf jaren na de aardbeving ziet het eruit als het echt nét gebeurt is. Wat een bizarre spookstad joh!